Pots seleccionar una entrada del bloc per la seva localització geogràfica.

dissabte, 26 de març del 2011

Via ferrada de les Gorges du Gardon

A Collias, un poble del departament de Gard, al Llenguadoc-Rosselló, França, hi ha una via ferrada molt divertida que té unes vistes privilegiades sobre el riu Gardon. Es tracta d'una ferrada peculiar perquè hi ha múltiples traçats possibles que es tallen contínuament. Nosaltres varem fer un traçat que ens va aconsellar un noi que l'estava fent, i que la coneixia bé.

No es tracta d'una ferrada gaire exigent, llevat d'un parell de punts un pèl més complicats que la resta, però res excessiu. En general és senzilla encara que hi ha algun tram força vertical. Hi ha dues tirolines que no són obligades, però que si es volen fer s'ha de disposar d'una politja per cable.

Per començar, unes fotografies de l'entorn de la ferrada. Per veure-les, fes clic en la imatge.

Per arribar a la via ferrada s'ha d'anar al riu Gardon des de Collias. Es va riu amunt per un camí paral·lel al riu. El lloc d'inici es pot trobar uns 50 metres després de la roca en forma de menhir que es pot veure a la fotografia següent.

Per accedir a la ferrada haurem d'agafar un corriol que acaba en una grimpada per unes pedres. La ferrada s'inicia en la placa de pedra que es pot veure en la fotografia següent.

Després del primer tram, s'arriba al final de la primera tirolina. S'hi pot veure aquesta instal·lació següent, i s'ha de seguir amunt un parell o tres de metres més.

Després ens trobarem el creuament de camins que es pot veure a la imatge següent. A la dreta aniríem a la segona tirolina, i a l'esquerra, al circuit que porta a la primera tirolina. Anirem a l'esquerra.

Uns 15 o 20 metres després hi ha un caminet un pèl amagat que baixa a mà esquerra i que ens portarà per una variant més difícil (i divertida) que si seguim recte. Per tant, agafarem aquest camí per entre els arbres de la fotografia següent:

Un cop retrobem la via ferrada, ens trobarem aquest tronc tallat.

Seguint per la via, passarem per l'inici de la tirolina i continuarem endavant. Poc després ens trobarem un altre creuament de camins, que es pot veure a la fotografia. Agafarem el camí cap a dalt i després vindrem per l'altre.

Uns metres més amunt ens trobarem un altre creuament. Si en lloc del caminet que baixava a mà esquerra haguéssim seguit recte, ara apareixeríem per la dreta. Per tant, anirem cap a l'esquerra. A la fotografia següent es pot veure la instal·lació en aquest punt.

A partir d'aquí, la ferrada descendeix poc a poc fins arribar al pont tibetà. És un pont curt i obligat, tot i que es pot abandonar la ferrada just abans utilitzant una corda fixa que et porta al camí del costat del riu. Es pot veure com és a la imatge següent:

Poc després del pont s'arriba a l'encreuament on abans s'havia anat cap amunt, i seguidament, trobem l'inici de la primera tirolina. La imatge següent mostra la primera tirolina. No cal patir per la velocitat perquè no se n'agafa gaire.

Després de la primera tirolina tornem a l'encreuament anterior, i aquesta vegada anirem cap a la dreta, cap a la segona tirolina. Aquesta segona tirolina és més ràpida que l'anterior però tampoc hi ha cap perill de donar-se un cop amb la roca perquè no s'hi arriba. Al vídeo següent es pot veure com es passa.

Un cop s'ha passat la segona tirolina, es retrocedeix una mica i se segueix la via ferrada cap avall. Hi ha un tram lateral en direcció a Collias fins que s'arriba a una paret plena d'ancoratges i esglaons. Aquesta es pot veure a la imatge següent:

Poc després d'aquest tram s'acaba la via ferrada. S'ha d'agafar un camí que va cap avall. També es podria baixar fent un ràpel però no ens vam atrevir a fer-lo perquè no sabíem si amb una sola corda de 60m. en tindríem prou. El ràpel es faria després de baixar per aquest indret:

Tot seguint el camí, s'arriba al final de la via ferrada.

Al mapa següent es pot veure el traçat aproximat que vam fer nosaltres. El punt d'inici és punt groc i el punt final el verd. Durant el traçat, està marcat el pont tibetà en lila, i les tirolines en blau i verd.