Pots seleccionar una entrada del bloc per la seva localització geogràfica.

dissabte, 21 de maig del 2011

Barranc de la riera de l'Om o les cascades del goleró

El barranc de la riera de l'Om, també anomenat les cascades del goleró (un goleró és un gorg), és un barranc curt però amb força encant. Es troba a la comarca de la Selva, a Girona, molt a prop de Rupit que encara és Barcelona.

Té 4 ràpels seguits, que sumats fan un desnivell acumulat de gairebé 100 metres en poca estona. És un barranc per fer després de pluges però sense aigua té el seu encant. Millor evitar-lo a l'estiu perquè de ben segur que hi ha gorgs amb aigua podrida. Una peculiaritat que té és que el camí de retorn passa per la vora de la cova d'en Salvi, d'uns 300 metres de profunditat, i si es duu un frontal, entrar-hi és un al·licient més per anar a fer aquest barranc.

Són recomanables dues cordes de 30m. (o una de 60m.), encara que llevat del R3 que és un tros volat, la resta de ràpels tenen finals no gaire verticals i amb dues cordes de 25m. es podria arribar a fer.

ACCÉS: immediat.
S'ha d'agafar la carretera C-153 que va de Vic a Olot, passar de llarg Rupit (en sentit Vic-Olot) i uns 500m. després del kilòmetre 38 s'ha de trencar a la dreta, tot fent un gir de 180º, en direcció a la masia de l'Om. Es passa una senyal de prohibit el pas (sembla ser que es tracta del Camí Ral dels Llancers i per tant és un camí públic) i se segueix el camí cap avall fins que es travessa la riera de l'Om. Just després de travessar la riera, a la nostra esquerra hi trobarem un pla a la vora mateix de l'aigua. Deixem el cotxe allà. Ens equipem i entrem a la riera.

DESCENS: entre 1,30h. i 2,30h. segons el grup i el cabal.
Baixant per la riera es superen uns ressalts sense cap dificultat. De seguida s'arriba a la primera cascada i s'ha de buscar la instal·lació a l'esquerra. En el cas d'haver-hi cabal, s'ha d'anar en compte a la capçalera de la cascada atès que fa una mica de rampa i el barranc és força relliscós. S'arriba a un gorg que té la instal·lació de la R2 a l'esquerra. Aquest ràpel acaba en una lleixa sobrelevada que amb molt de cabal pot portar algun problema. A l'esquerra, hi ha instal·lació per poder muntar un passamà o per guiar la última part del ràpel. Un cop superat el ràpel, es gira a l'esquerra per sobre d'una espècie de cornisa i s'arriba a la R3. Aquest ràpel és el més divertit de fer perquè té un bon tros volat. S'ha d'anar amb compte en llençar la corda perquè hi ha vegetació just a sota. Aquesta ràpel acaba en una lleixa que té uns blocs de pedra. La instal·lació es troba en un d'aquests blocs, a la dreta. Amb molt cabal pot ser interessant muntar el ràpel a uns arbres que queden a l'esquerra perquè no s'ha d'atravessar la corrent a la capçalera del ràpel. Aquest ràpel és potser el més estètic del descens. Amb això s'arriba al gorg final.

La ressenya és la següent: (si la vols descarregar, fes clic dret a sobre de la imatge i guarda-la)

RETORN: de 30 a 45 minuts.
Immediatament després del gorg final, a l'esquerra i per entre uns arbres, es troben un munt de blocs de pedra formant una mena de tartera. Si se segueix recte amunt en aquesta direcció, uns quants metres més endavant es troba la Cova d'en Salvi. Aquesta cova té 320m. de fondària més una mica de sifó (que no vam fer). La ressenya és la següent:

Un cop s'arriba a la cova, a la dreta de l'entrada hi ha un caminet que puja pel bosc fent ziga-zagues. S'ha d'anar pujant pel mig del bosc fins que es troba un camí de mules. S'ha de seguir pujant per aquest camí fins arribar a uns camps de pastura. Des d'allà ja es podrà veure l'aparcament amb els cotxes.

1. Hola a tothom.

Es la primera vegada que escric. Volia fer un parell de preguntes sobre el barranc de la riera de l'Om.
    Aquest barranc es aquàtic? O per el contrari es sec durant l'estiu. Les reinstal·lacions per realitzar el ràpels, son naturals o per el contrari el barranc ha estat equipat? Spits, químics....... I per ultim la cova d'en Salvi es la mateixa que la gent anomena cova de l'Om?

Espero que pogueu solucionar els meus dubtes. Salutacions i gracies per endavant

2. Hola,

Aquest barranc no és gens aquàtic, i l'aigua és estacional. Ara fa un mes estava més sec que la 'mojama'. La millor època per anar-hi és després de pluges encara que amb la deguda cura i escollint un cabal raonable, sobretot si no estàs acostumat a baixar barrancs amb aigua abundant. Hi ha alguna instal·lació que, si la riera porta molta aigua, potser sigui aconsellable muntar algun tipus de passamà recuperable per accedir-hi. Si aquests coneixements no els tens, millor anar a fer-lo sec.

Si no recordo malament, tot el barranc està equipat amb químics. Hi ha algun punts de fregament que s'han de tenir en compte, encara que cap d'ells és crític.

Per últim, no estic segur que la cova d'en Salvi sigui la mateixa que la de l'Om però tindria lògica que si que ho fóra.

Espero que t'hagi ajudat a esvair els teus dubtes.

Salutacions.

3. bones,el vam fer ahir 07/04/2013 i estava perfecte amb una mica d'aigua es molt divertit. molt bé per les ressenyes.:)